Zo blijf je stress de baas: 6 tips

Zo blijf je stress de baas: 6 tips

3 min leestijd    | Tips

Stress, we hebben er allemaal wel eens last van. Zolang het sporadisch voorkomt en je er goed mee om kunt gaan, is er niet zoveel aan de hand. Maar als stress de overhand krijgt en je merkt dat je eronder gebukt gaat, dan is het tijd om in te grijpen. Daarom hebben wij deze tips voor jou op een rijtje gezet, zo blijf je stress de baas.

1. Begin bij de bron
Als je je stress aan wilt pakken, moet je eerst goed weten waar deze stress precies vandaan komt. Gaat het om een specifieke deadline of komt het door iets abstracters, bijvoorbeeld een verstoorde verhouding met een collega of een leidinggevende?
Denk hier goed over na, en breng duidelijk voor jezelf in kaart wat jouw grootste stress-veroorzaker is. Je kunt pas stappen zetten als je weet waar je moet beginnen.

2. Vraag om hulp
Blijf niet in je eentje met je probleem lopen. Er is altijd wel iemand die jou wil en kan helpen! Zijn het bijvoorbeeld deadlines die stress veroorzaken? Bespreek dit dan, misschien kan een collega wel taken van je overnemen, of blijken sommige dingen minder prioriteit te hebben dan je dacht. Levert een verstoorde band met een collega stress op? Een goed gesprek met elkaar lost vaak al een heleboel op. Of zorgt jouw werkwijze ervoor dat je minder efficiënt werkt dan dat je zou willen zijn? Misschien is er wel een goede cursus beschikbaar waarmee je dit probleem aanpakt. Je staat er echt niet alleen voor, dus probeer het ook niet alleen op te lossen.

3. Sta op tijd even stil
Natuurlijk, als je de druk van een deadline voelt dan heb je gauw de neiging om de hele dag door te werken. Pauze sla je sneller over want dat is toch net weer een kwartier of half uur tijdswinst. Niet doen! Juist door op tijd even af te schakelen verlaag je je stressniveau. Dus eet je lunch niet achter je bureau maar ga even lekker naar buiten. En drink je koffie niet in je eentje achter je laptop, maar praat even bij met je collega’s.

4. Stress vibes
Kijk eens goed om je heen. Ben je omringd door gestresste mensen? Niet goed! Mensen spiegelen niet alleen elkaars gedrag maar ook elkaars emoties. Grote kans dat je dus extra gestresst raakt wanneer je mensen om je heen hebt die ook gebukt gaan onder stress.

5. Easy on the caffeine
Je werk moet af, het liefst zo snel mogelijk. Wel zo handig om dan on top of your game te zijn! Dus: koffie! En ach, doe er nog maar eentje want je wordt er zo lekker alert van, toch? Wist je dat te veel cafeïne juist stressverhogend werkt? Het zorgt namelijk voor een toename van stresshormonen. Ons advies: beperk je koffie-inname tot 2-3 kopjes per dag.

6. Kom in beweging
Last but not least: beweging! Fysieke inspanning is een goede manier om stressgevoelens de das om te doen. Beweeg dus voldoende! Tijdens het sporten komt het gelukshormoon endorfine vrij en worden stresshormonen afgebroken, waardoor je je automatisch beter gaat voelen. Ja, dit gebeurt zelfs als je conditie slecht is en je je alles behalve goed voelt tijdens het sporten ;)