Goed doen én je goed voelen: het effect van maatschappelijke acties

Goed doen én je goed voelen: het effect van maatschappelijke acties

2020-04-17

4 min leestijd | Events

Door: Erik van der Most, Directeur Advies

Meedoen aan een sponsorloop, voorlichting geven op scholen of een schoonmaakactie organiseren. Bij accon■avm krijgt elke collega tijd en middelen om hieraan mee te doen. Een goede zet, want het levert veel op: je helpt een ander én het zorgt voor meer werkgeluk. Ik deel graag mijn ervaringen.

Afgelopen zomer was ik medeorganisator van de Maximale10, een 10-kilometerloop voor de stichting Spieren voor Spieren. accon■avm was sponsor en ondersteunde mij in de organisatie van het evenement. En in september, vlak na Prinsjesdag, verzorgde ik gastlessen op middelbare scholen, om scholieren kennis bij te brengen over het Nederlandse belastingstelsel.
Naast mij zijn er nog vele andere collega’s die maatschappelijke acties organiseren. Waarom? Omdat je met ruim duizend collega’s veel meer bereikt dan alleen. Als elke collega zich een dag per jaar inzet voor maatschappelijke acties, dan betekent dat in totaal 8.000 uur aan vrijwilligerswerk per jaar!

Mooie opbrengsten
Het is goed om te zien dat naast accon■avm steeds meer bedrijven zich hiervoor inzetten. Mijn ervaring is dat maatschappelijke betrokkenheid veel oplevert. Je helpt een ander én creëert een sterkere onderlinge band met je collega’s. Uiteindelijk levert dat meer werkplezier op!
Dat merkte ik ook toen ik meedeed aan de Maximale10. Veel collega’s liepen mee of stonden aan de zijlijn om deelnemers aan te moedigen. Na afloop dronken we met elkaar een borrel om de succesvolle actie te vieren. Leuk om je collega’s buiten de kantoormuren beter te leren kennen.

Geen ‘moetje’
Het is goed om te zien dat steeds meer collega’s die vrije uren inzetten voor maatschappelijke acties. Maar voor mij gaat maatschappelijke betrokkenheid verder dan je enkele uren per jaar inzetten voor een goed doel. Het is niet ‘iets wat erbij hoort’, maar de kern van de zaak, een ‘way of life’. En vergeet niet: Wat je zaait, oogst je. Er komen altijd ook commerciële dingen uit. Verder versterkt het onze aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.
Zoiets moet natuurlijk groeien in een organisatie. Ik merk dat deze mentaliteit zich bij accon■avm als een lopend vuurtje verspreidt. Heb je als collega een idee om milieubewust in te kopen? Of wil je een goede doelenactie voor je klant, collega of familielid starten? Dan krijg je ruimte om dit te realiseren.

Terug naar onze roots
Het ‘samen doen’ zit in onze roots. accon■avm is in 1917 opgericht als agrarische coöperatie. De organisatie heeft nu een stichtingstructuur, waardoor alle winst terugvloeit naar de organisatie en medewerkers. Dat zie je niet bij zo vaak bij accountancyorganisaties.
Volop werkgeluk
Ik ben dus erg blij dat ik werk voor een organisatie die zich – naast financiële doelen – ook inzet voor maatschappelijke belangen. Het is fijn dat er bij accon■avm geen partnercultuur is. We focussen ons op wat echt belangrijk is: onze klanten en hun onderneming verder helpen, met oog voor maatschappelijke belangen.

Focus op de toekomst
Voor de toekomst hoop én verwacht ik dat maatschappelijke betrokkenheid steeds meer een ‘way of life’ wordt. Ik kijk nu al uit naar komende evenementen, die ik samen met collega’s organiseer.
Met stip op één natuurlijk: de Maximale10 in Den Bosch op 26 augustus. Deze editie wordt nóg leuker, want we hebben ook een 5-kilometerrun toegevoegd, zodat deelname nog toegankelijker wordt. Doe je ook mee, als hardloper of supporter? Je bent van harte welkom! Meld je aan.

Ontdek onze vacatures