5 tips om fitter op kantoor te komen

5 tips om fitter op kantoor te komen

2021-10-30

4 min leestijd | Nieuws

Afgelopen weekend was het weer zo ver: de wintertijd. De klok ging een uurtje terug, waardoor we een uurtje langer konden slapen of een uurtje langer in de kroeg konden blijven hangen. Door de wintertijd wordt het ’s ochtends eerder licht, maar ’s avonds ook weer vroeger donker.

Een uurtje langer blijven liggen vinden velen wel lekker, maar niet iedereen is even blij met het halfjaarlijks verzetten van de klok. Uit onderzoek van Binnenlandse Zaken bleek dat liefst 41% van de Nederlanders de voorkeur geeft aan de standaardtijd. De wintertijd dus. Ongeveer een kwart wil liever de zomertijd en nog eens een kwart kiest voor het huidige wisselsysteem.

Waar de een nauwelijks verschil merkt van het verzetten van de klok, kan de ander hier langere tijd last van hebben. Voor sommigen voelt het als het hebben van een jetlag, waardoor ze de eerste nachten wakker liggen of op rare momenten trek krijgen in eten. Dit kan leiden tot vermoeidheid, zeker ook op kantoor. Met de volgende vijf tips helpen we je de winter door.

Haal een frisse neus
De donkere dagen zorgen bij veel mensen voor minder energie, besluiteloosheid en futloosheid. De winterdip komt steeds vaker voor bij jongeren, ouderen hebben er iets minder snel last van. En omdat je wat minder in je vel zit, ben je vaak ook minder actief. Zonde, want het helpt je juist om in beweging te blijven. Regelmatig sporten is niet alleen gezond, het verbetert ook je nachtrust.

Maak een wandeling tijdens de lunch
Ondanks dat de dagen kort zijn, kan het overdag wel heerlijk weer zijn. Is dit het geval? Ga dan vooral naar buiten tijdens de lunch en maak een (lange) wandeling. Zo geniet je van het daglicht en ben je lekker in beweging.

Let op je voeding
Misschien kom je tijdens de wandeling allerlei leuke lunchtenten tegen, maar probeer de verleiding te weerstaan. Ook in de winter, of juist in de winter, moet je gezond eten. Eigenlijk moet je in de winter doen, wat je normaal gesproken ook zou moeten doen en dat is gezond en gevarieerd eten. Aldus het Voedingscentrum. Niet zo creatief in de keuken? Ze helpen je graag, bekijk hier 8 winterse recepten om van te smullen!

Stel prioriteiten
Merk je dat je vermoeid begint te raken? Probeer dan eens wat vaker nee te zeggen. Tegen collega’s, maar ook in je privéleven. De laatste maanden van het jaar zijn vaak erg druk, met een jaarafsluiting en vele verplichtingen. Zoek naar de juiste balans tussen werk en privé. Heb je hier hulp bij nodig? Bekijk dan eens de volgende blog.

Light up your world!
Buiten is het donker, maar dat hoeft het thuis gelukkig niet te zijn. Maak het gezellig en zorg vooral voor voldoende licht. Er zijn tegenwoordig ook slimme lampen, die je in kunt stellen met een timer. Dit kan eenvoudig via een app op je smartphone. Zo kom je na een lange dag werken thuis in een verlicht huis. Heerlijk toch?

Lukt het tijdens de donkere dagen niet om uit je winterdip te komen? Informeer dan eens naar lichttherapie. Lichttherapie houdt in dat je een aantal dagen achter elkaar ongeveer drie kwartier voor een speciaal hiervoor bestemde lamp zit. Het licht is te vergelijken met daglicht en veel mensen merken na een week al een positief effect. De Volkskrant schreef er eerder het volgende artikel over: klik.

Heb jij nog tips? Of ben je juist op zoek naar een nieuwe uitdaging? Bekijk dan eens onze vacatures en kom langs voor een lekkere kop koffie!

Ontdek onze vacatures