De uitdagende werkzaamheden rondom de jaarrekening

De uitdagende werkzaamheden rondom de jaarrekening

4 min leestijd | Nieuws

Een blog van Jessica Jansen-Goedhals. Accountmanager

Een paar dagen uitrusten en veel buiten zijn kan een mens ontzettend goed doen. Na de hectiek van de maand april wordt het tijd voor structuur en planning. Wekelijks plannen we een kennisdelingssessie waarin het team wordt bijgespijkerd in allerlei vaktechnische onderwerpen.

Privégebruik auto, EIA/MIA/VAMIL, rijkssubsidies, online boekhoudpakketten, WWFT… elke week behandelen we een ander onderwerp. Zo heeft iedereen de meest up-to-date informatie en, misschien nog wel belangrijker, dezelfde informatie.

De planning en de uitwerking van de jaarrekeningen is elk jaar weer een uitdaging. Zeker als er bij deze uitdaging ook een honderdtal nieuwe klanten horen, die ik uiteraard niet allemaal zelf kan oppakken. Tijdens de Kick-off van de jaarrekening worden de belangrijke zaken met de accountant en fiscalist besproken. Tevens wordt er gekeken wie de jaarrekening gaat uitwerken en wat de bijzonderheden zijn. Al die nieuwe klanten geven me ontzettend veel energie en samen met al die nieuwe mensen die deze uitdaging samen met mij aangaan, maakt dat de sfeer goed is op kantoor.

In overleg met de accountant en fiscalist krijgen een aantal assistentes meer verantwoording en mogen ze meer zaken zelf oppakken. De eerste stapjes zijn een beetje twijfelachtig, maar toch ben ik trots als ik zie hoe snel ze de verantwoording nemen en het leuk lijken te vinden.

Een van mijn favoriete onderdelen van het jaarrekeningtraject is de bespreking met de klant. Niet omdat zo’n bespreking nu altijd een vrolijke en gezellige boel is, maar juist omdat je dan het verhaal achter de cijfers nóg beter leert begrijpen. Tevens heb je dan de mogelijkheid om door te vragen en de klant de meerwaarde te laten zien van ons als accountants- en advieskantoor. We bespreken en geven advies over de toekomstplannen, welke investeringen er op stapel staan en of de onderneming net is opgericht of dat de ondernemer juist aan het afbouwen is. Tijdens zo’n bespreking laten wij onze toegevoegde waarde zien. “Face to face en dichtbij de klant”.

Alle nieuwe klanten vragen net wat meer input en energie, je moet de klant leren kennen en de klant moet jou leren kennen. Wat zijn de aandachtspunten, wie gaat het oppakken en wanneer?
Daarnaast vind ik het persoonlijk erg belangrijk dat de klant weet wat hij aan je heeft, wanneer hij of zij je kan bellen en waarvoor. Weet wat er speelt bij de klant zodat je hem ruggenspraak kan geven wanneer hij of zij dit wenst. En een kritische nood hoort daar soms ook bij.

Vaak trigger ik een aantal zaken waar de klant over na moet denken, dingen die ze niet verwachten of waar ze zelf nog niet bij stil hebben gestaan. Toekomst, visie, efficiëntie, groeimogelijkheden etc. De klant komt hier dan vaak op de meest onverwachte momenten op terug. Als accountmanager ben je meer dan de boekhouder op de hoek. Je bent het geweten van de klant, de vertrouwenspersoon en de sparringpartner. Dit kun je alleen zijn als je de juiste vaktechnische kennis hebt, je samen een team vormt en de mensen uit je team de klanten net zo goed kennen als jij.

Dat is ook de reden dat de junior assistenten waar mogelijk meegaan naar een bespreking. Betrokkenheid creëer je door mensen mee te nemen en ze te doen beseffen dat wat hun hebben gemaakt toegevoegde waarde creëert voor de onderneming, de ondernemer en zijn omgeving.

Al bij al stond de maand mei in het teken van:
- Vaktechniek
- Structuur
- Betrokkenheid
en
- Planning.

De eerste stappen naar een goed functionerend team zijn gezet.
Stiekem ben ik best trots :)