Interview: Het carrièrepad van Renske Annema

Interview: Het carrièrepad van Renske Annema

6 min leestijd | Nieuws

De arbeidsmarkt verandert. We werken flexibeler, soms zelfs plaats onafhankelijk, en wisselen sneller van werkgever. Dit geldt echter niet voor iedereen. Zeker niet voor Renske Annema, die inmiddels al bijna 20 jaar bij accon■avm werkt. Onderaan de ladder begonnen en inmiddels Senior Manager RA.

Kun je wat over jezelf vertellen?
‘’Renske, 38 jaar oud en eigenlijk mijn hele werkzame leven al actief bij accon■avm. Ik heb twee schoolgaande kinderen en ik badminton nog op redelijk hoog niveau. Ik train twee keer in de week en speel ook nog competitie. Dit probeer ik allemaal met elkaar te combineren. Lekker druk dus!’’

Hoe ben je bij accon■avm terechtgekomen?
‘’Ik ben op mijn 19e begonnen bij AVM in 2000, de voorloper van accon■avm. Ik werkte in een supermarkt en kreeg toen te horen dat mijn contract niet verlengd zou worden. Mijn toenmalige vriend, inmiddels mijn man, werkte al en ik was er klaar mee dat ik altijd werkte wanneer hij vrij was en andersom. Ik zocht dus een bijbaantje met reguliere werktijden.’’

‘’Daarnaast was ik al bezig met mijn studie accountancy en ik zocht een bijbaantje in die richting. Ik heb toen lokale accountantskantoren aangeschreven en ben toen begonnen bij AVM voor 1 dag in de week.’’

Voor welke functie was dat toentertijd?
‘’Ik ben helemaal onderop de ladder begonnen met het sorteren van de post van agrarische bedrijven. Langzaamaan mocht ik steeds meer werkzaamheden oppakken zoals inboeken en opstellen jaarrekeningen. Vervolgens deed ik mijn stage bij AVM en ook mijn afstudeeropdracht heb ik bij een klant van AVM gedaan. Toen ik in 2002 was afgestuurd van de HEAO ben ik vast in dienst gekomen.’’

Wat gaaf! En toen?
‘’Vanaf dat moment heb ik eigenlijk alle verschillende functies doorlopen in de samenstelpraktijk, van jongste assistent tot ervaren assistent Op een gegeven moment is toen de controlepraktijk ontstaan, dat was eerder nog niet in die vorm, en dat heb ik helpen opbouwen.’’

‘’In 2010 was ik uiteindelijk afgestudeerd. Dit heeft even geduurd, omdat ik ook kinderen kreeg in de tussentijd. Weer een aantal jaren verder, in 2014, kreeg ik van accon■avm de volledige tekeningsbevoegdheid. Dat heb ik een kleine twee jaar gedaan. Ik kwam er echter al snel achter dat dat toch niet helemaal mijn ding was.’’

Waarom niet?
‘’Ik liep van bespreking naar bespreking. Ik ontdekte dat ik veel liever zelf aan het werk ben dan dat ik constant in bespreking zit. Dat heb ik aangegeven bij de toenmalige directie en zij waren bereid om mij weer een 'stapje terug' te laten doen.’’

Na een aantal stappen vooruit, dus weer een stapje terug?
‘’Zo zag ik dat eigenlijk niet. Ze zochten toentertijd een applicatiebeheerder voor Caseware, het softwarepakket waar wij mee werken. Ik ben toen wat meer intern gaan doen en ik pakte uit mezelf de planning van de controlepraktijk op. Dat is eigenlijk op een hele natuurlijke manier gegaan en ik heb deze functie altijd met veel plezier gedaan.’’

Een aantal jaren verder was ik al ongeveer 8 jaar manager en eigenlijk alweer toe aan de volgende stap. Ik wilde echter niet het reguliere pad volgen, want ik wilde zoals gezegd niet voor de tekenbevoegdheid gaan. Hier heb ik toen een goed gesprek over gehad met mijn direct leidinggevende en Martijn Hengeveld. Voor mijn eventuele promotie moest ik een portfolioplan schrijven waaruit de senior functie blijkt; ergens in specialiseren of kantoor overstijgende werkzaamheden uitvoeren. Ik heb gekozen voor het laatste. Het plannen ging mij goed af, dus ben ik dit landelijk gaan doen. Vanuit dossierreviews zag ik verschillen in werkwijze tussen de verschillende kantoren en besloot een plan te schrijven om een uniforme werkwijze uit te werken. Het was een afwijking van de standaard taakbeschrijving van Senior Manager controlepraktijk, maar uiteindelijk ging men er mee akkoord. Zo kon ik toch die volgende stap weer maken.’’

Hoe heb je het beklimmen van de ladder ervaren?
‘’Daar heb ik veel profijt van, want ik ken echt alle processen. Dat ervaar ik wel als positief. Ik weet hoe een jaarrekening opgesteld moet worden en kan mede hierdoor beter de verbanden in de jaarrekening leggen en eventuele fouten achterhalen.’’

Hoe houd je het zo lang vol?
‘’Ik heb bij accon■avm altijd de kans gekregen om mijn eigen pad te volgen. Ik kreeg, en krijg tegenwoordig nog steeds, elke keer weer de kans om nieuwe dingen te doen. En met die nieuwe dingen komen ook weer nieuwe verantwoordelijkheden. Ook toen ik het even minder naar mijn zin had heb ik dit aangegeven bij de directie. Samen hebben we toen een oplossing gevonden.’’

Is dat ook wat accon■avm bijzonder maakt?
‘Dat denk ik wel ja. Ik ervaar veel vrijheid hier. Ik kan niet zeggen hoe het bij een big four-kantoor is, maar ik weet wel dat je hier echt de kans krijgt om te leren.
Als jongste assistent werk je al direct samen met een externe accountant en krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen. En je mag ook fouten maken. accon■avm voelt als een kleine organisatie, terwijl je wel de mogelijkheden hebt van een grote organisatie.

Hoe ga je de komende 20 jaar nog volhouden…?
‘’Haha, dat is nog een lange tijd! Ik heb nog heel veel plannen hier, dus ik kan nog wel een paar jaar vooruit. Mijn grootste doel is nu de werkwijze voor iedereen te uniformeren en de planning te optimaliseren. Ik wil graag een ondersteunende rol aannemen, zodat de mensen lekker in hun vel zitten en prettig hun werk kunnen doen. Of dit nog 20 jaar duurt, dat zien we later wel… ‘’

Welk advies kan je jonge accountants meegeven?
‘’Wat ik zelf altijd heel belangrijk heb gevonden, is dat je plezier hebt in je werk. Je moet doen wat je leuk vindt, want daar ben je vaak ook het beste in. Ik leg in mijn vrije tijd graag een puzzel, en de planning voelt soms ook als één grote puzzel. Ik houd ervan, zolang deze puzzel maar compleet is!’’