Interview Martijn Hengeveld (RvB): Over zijn keuze voor Accon avm

Interview Martijn Hengeveld (RvB): Over zijn keuze voor Accon avm

2019-10-03

8 min leestijd | Nieuws

Kortgeleden trad er een nieuw lid toe tot de Raad van Bestuur van accon■avm. Martijn Hengeveld, geboren in Arnhem en tot voor kort partner bij Deloitte, heeft binnen de RvB het thema Kwaliteit in zijn portefeuille. Zijn keuze om een big four-kantoor te verlaten en te kiezen voor accon■avm was een bewuste. Een interview over zijn verleden, zijn ambitie en de verschillen tussen zijn werkgevers.

In het kort, wie is Martijn Hengeveld?
‘’Geboren in Arnhem, waar mijn ouders nu nog steeds wonen. Gestudeerd aan het Christelijk Lyceum, daarna de HEAO en vervolgens gaan studeren in Tilburg. Mijn carrière begonnen bij Andersen in 1995 en eigenlijk al die jaren mij bewogen in de wereld van de accountancy. Inmiddels ben ik 49, getrouwd met Barbara en vader van Eline (16) en Wouter (14). Ik woon in Ubbergen, een klein dorpje ten oosten van Nijmegen. Een mooie omgeving om te wonen. Mijn hobby’s zijn schermen op degen en ik restaureer een Engelse pantserwagen uit 1942, een Daimler Dingo Mk II.’’

Kun je nog iets meer vertellen over je carrière in de accountancy?
‘’Zeker, vanaf het begin tot aan nu heb ik best wel wat omzwervingen gemaakt. Zoals gezegd begonnen bij Andersen in Rotterdam. Dat was midden jaren 90 en het waren mijn eerste stappen in de accountancy en de controlepraktijk. In 2002 was de beroemde, of beter gezegd, beruchte Enron affaire waar het bedrijf uiteindelijk aan failliet gegaan is. Op datzelfde moment was Barbara zwanger van Eline, en hadden we tijdelijk twee huizen, dus het was in meerdere opzichten een spannende periode. Andersen is toen overgenomen door Deloitte en daar heb ik mijn carrière vervolgd.’’

‘’Van 2007 tot 2012 heb ik voor Deloitte in Amsterdam gewerkt. Daar heb ik veel internationaal werk gedaan en voor heel veel grote klanten gewerkt zoals Ahold en KLM. De bekendste klant was denk ik ABN AMRO. De bank werd toentertijd overgenomen en moest als het ware in drieën gesplitst worden en ik was verantwoordelijk voor één van die drie delen, namelijk de internationale zakenbank die viel onder RBS.’’

‘’Ik kwam ook op veel plekken. Londen, Bangkok, Buenos Aires en New York. Dat vond ik een aantal jaren harstikke gaaf, maar na enige tijd kreeg ik toch andere behoeften. De kinderen werden wat groter, mijn ouders werden wat ouder. In 2012 heb ik me daarop bezonnen en uiteindelijk de keuze gemaakt om weer terug te gaan naar het oosten van het land. Op datzelfde moment kwam er een functie vrij bij Deloitte in Arnhem, toevallig ook aan de Meander, waar ik van 2012 tot afgelopen voorjaar met heel veel plezier gewerkt heb.’’

Waren de verschillen groot tussen Deloitte Amsterdam en Deloitte Arnhem?
‘’Ik merkte dat ik als accountant van het midden- en kleinbedrijf een andere rol had dan bijvoorbeeld bij een ABN AMRO. Je bent weliswaar belangrijk, maar toch een klein radartje in het geheel. Bij een wat kleinere ondernemer heb je meer persoonlijk contact en zie je dat jonge medewerkers al sneller meer mogen. Ze krijgen meer verantwoordelijkheden en groeien sneller door.’’

Wat was dan de reden om toch eens verder te gaan kijken?
‘’Er ontstond een Randstedelijke beweging. Ernst & Young zat hier in Arnhem om de hoek en vertrok, PwC zat dichtbij en is inmiddels heel klein geworden en Deloitte sloot kantoren in Venlo en Enschede. Zeker bij deze grotere kantoren zag ik een toenemende internationaliseringdrang, waarbij je moet denken aan Global accounts enzovoort, maar daarmee gepaard ging ook een verlies aan autonomie. In mindere mate kon je op kantoor Arnhem nog bepalen wie je nieuwe klanten worden. En bepaal je zelf nog wel welk personeel je aanneemt? Dat werd minder en dat vond ik heel erg jammer. Ik zocht dus een kantoor dat minder afhankelijk was van een aandeelhouder in het buitenland of met een dominante partnerstructuur en beter past bij dingen die ik op dit moment belangrijk vind.’’

Zijn er nu andere zaken belangrijk dan een paar jaren geleden?
‘’Dat denk ik wel ja. Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld inmiddels ouder dan tien jaar en die kunnen over een aantal jaren zomaar eens uit huis zijn. Ik wil de komende jaren met hen niet missen. Mijn schoonmoeder heeft de ziekte van Alzheimer en hierdoor veel zorg nodig. Mijn vrouw is gestopt met werken en verleent nu die mantelzorg. Een directe collega van mij is op 50 jarige leeftijd overleden. Door dat soort zaken ga je toch anders naar het leven kijken.’’

Waarom is je keuze op accon■avm gevallen?
‘’Ik wil autonomie, maar tegelijkertijd ook actief blijven op het hoogste niveau. Ik wil graag werken in een team waar mens en kwaliteit voorop staan. Bij accon■avm kan dat. Gezonde financiën is ook belangrijk, maar het is niet onze belangrijkste kernwaarde. Er is geen partnerstructuur en we hebben een heel uitgebreid regionaal netwerk. We hebben op iedere plek eigenlijk wel een kantoor waar je terecht kunt. Er is een nieuwe organisatiestructuur waarbij de regio’s belangrijk zijn, dus ik vind het dan ook belangrijk dat we dat ook regionaal gaan aansturen en meer verantwoordelijkheid delegeren.’’

‘’accon■avm is een bedrijf dat past bij mijn ambitie, zonder dat ik daar elke dag uren voor in de file moet staan of veel voor in het buitenland moet zijn. Arnhem en Zaltbommel zijn voor mij een hele mooie basis.’’

En… hoe bevalt het tot nu toe?
‘’Het is een warm bad. Zeker als ik kijk naar hoe we met elkaar omgaan. Iedereen kan bij elkaar binnenlopen, dus die laagdrempeligheid is er ook echt. Mijn deur staat letterlijk open en dat is lang niet altijd het geval geweest. De organisatie moet wennen aan een nieuw bestuur met een nieuw elan, maar ik vind het leuk om daar vorm aan te geven. Dat geeft veel energie. Het maakt de organisatie heel maakbaar en ik merk dat de mensen binnen accon■avm ervoor openstaan.’’

Van global accounts naar agro, hoe ervaar je het verschil in klanten?
‘’Het verschil is groot, maar heel erg leuk. De contacten bij accon■avm zijn namelijk veel directer. Zo was ik vorige week bij een kuikenboerderij in Ochten en daar sprak ik één van de zeven broers die het familiebedrijf runnen. Eenmaal binnen zag ik foto’s hangen van de verschillende generaties en zie je de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Binnen een half uur zat ik aan tafel en vertrouwden ze mij dingen toe. We kunnen ze écht helpen met concrete zaken. En zijn ze ontevreden? Dan krijg je dat ook meteen te horen, haha.’’

‘’Het is minder politiek en dat maakt het leuk. Ik werkte veel voor een bank, bijvoorbeeld met Griekse staatsobligaties of verpakte Amerikaanse hypotheken, maar ik had er nog nooit een in handen gehad. Als je dan in een keer naar twee miljoen kuikens staat te kijken is dat toch anders. Het is echter, het is tastbaarder.’’

Wat wil je hier bereiken?
‘’We hebben onlangs natuurlijk onze OOB-vergunning ingeleverd. We willen alles in onze controlepraktijk weer goed op de rit krijgen. Met een duidelijke focus een goede strategische richting kiezen. Ik wil graag over een jaar, of over 5 jaar, terug kunnen kijken en kunnen zeggen dat we onszelf opnieuw hebben uitgevonden. We hebben ons gericht op de sectoren waar we sterk in zijn en daar een mooi marktaandeel verkregen. En misschien op termijn, als we weer groeien en de kwaliteit hooghouden, past die OOB-vergunning wellicht wel weer.’’

‘’Mijn focus hier ligt op kwaliteit, dus hoe mooi zou het zijn als we het opleidingsniveau van onze mensen kunnen verhogen? Goede cursussen en coaching, waarbij kwaliteit een belangrijk thema moet worden. Zoals Tim Ranshuysen eerder al vertelde noodzaakt de digitalisering ons om van het handmatig samenstellen te gaan naar adviseren en interpreteren. Dat zie ik als een kwaliteitsslag. Meer naar buiten gericht zijn, interim cijfers in plaats van jaarcijfers, dynamisering enzovoort. Die slag maken, dat vind ik een prachtig doel. Samen kunnen we veel bereiken, daar ben ik van overtuigd!’’

Ontdek onze vacatures