Oude tijden, of juist nieuwe tijden?

Oude tijden, of juist nieuwe tijden?

2019-10-10

5 min leestijd | Nieuws

Een blog van Jessica Jansen-Goedhals

Het is een zondagmorgen rond 10 uur als ik bij mijn oma (92) op visite ga. Mijn oma is een pittige dame die goed weet wat ze wil, maar nog beter weet wat ze niet wil. En waar ze op dit moment is, is iets wat ze echt niet wil. Twee maanden geleden is mijn oma verhuisd naar een verzorgingstehuis. Ze begon te veel te mankeren om nog alleen te kunnen blijven wonen. Begrijp me niet verkeerd, want oma weet goed dat het echt niet anders kan, alleen zeggen haar hart en haar gevoel iets anders.

Terwijl ik koffie voor ons zet, vertelt ze me dat het niet leuk en echt heel moeilijk is om hier te wonen. Ze ziet nooit iemand en ze is heel vaak alleen.

Ik ga bij haar aan tafel zitten en vraag haar wat ze de laatste dagen heeft gedaan. Oma vertelt dat ze tussen de middag heerlijke snijboontjes heeft gegeten met een karbonaadje, verse jus en aardappeltjes. Het toetje was een puddinkje. In de middag heeft ze in de huiskamer een bakje koffie met een chocolaatje en een advocaatje gedronken. Die zaterdag was de kapper geweest en ook de pedicure kwam langs. Dit was erg gezellig geweest. ‘s Avonds was ze bij de buurvrouw het songfestival gaan kijken.

Terwijl ik haar aankijk, kijkend over mijn kop koffie, laat ik rustig vallen “dat dat echt heel vervelend klinkt”. Ze kijkt me aan… en geeft aan dat het allemaal niet zo vervelend is, maar dat ze alles van vroeger zo mist. Ik geef haar een knuffel en zeg dat het stapje voor stapje wel zal wennen en we er zijn om haar te helpen.

Vergelijkbare situaties zijn ook bij onze klanten aan de orde. Veel ondernemers hebben al jaren een onderneming en hebben moeite met afbouwen, overdragen of met mogelijke veranderingen.
Elke onderneming en elke ondernemer zit in een bepaalde fase. Het is belangrijk dat wij als adviseurs ons ervan bewust zijn in welke fase de ondernemer verkeert, zodat we ons advies hierop kunnen afstemmen.

Neem als voorbeeld mijn oma. Mijn oma gaat niet meer digitaliseren. Niet omdat ze het niet kan, maar omdat het haar interesse niet heeft. Oma wil geen Facetime of Skype, oma wil een bakje koffie drinken aan de keukentafel. Met een speculaasje.

Dat geldt ook voor onze klanten, een klant die aan het afbouwen is wil niet meer de hele bedrijfsstructuur omgooien. “Het werkt al jaren zo dus waarom zouden we het veranderen?”
Geloof mij, deze klanten breng je niet op andere gedachten met een fancy PowerPointpresentatie of een conference call. Een goed gesprek met een bakje koffie en koffiekoek van de plaatselijke bakker is in dit geval een stuk effectiever.

Bij acconâ– avm werken we bij bijna alle klanten met twee contactpersonen/aanspreekpunten. Vaak een senior manager/accountmanager en een assistent. Jong en oud bloed gemengd, zeg ik weleens. De jonge assistent geeft nieuwe inzichten, technieken en mogelijkheden. De senior adviseur houdt het stabiel en rustig en weet alles eerst goed te onderbouwen. Hij geeft aan wat de toegevoegde waarde is en wat het de ondernemer mogelijk kan brengen.

Zo is er richting de ondernemer een stabiel team wat hem voorziet van advies. Voor elke fase van de onderneming hebben we de juiste ervaring en capaciteiten in huis. Daarnaast is het voor een junior erg leuk om al zo vroeg betrokken te worden bij klanten.

Terwijl ik de kopjes koffie opruim vraag ik mijn oma of ze mijn vader/haar zoon even wil zien. Ze kijkt gelijk enthousiast op en vraagt: ‘’kan dat?’’
Ik bel mijn vader en zet mijn Facetime aan, waarna ik vervolgens de telefoon aan oma geef. Ze kletsen wat over het weer en mijn vader zegt dat oma haar haar zo leuk zit. Na 10 minuten hangt ze op. “Bedankt schat, dat was fijn om je vader even te zien”.

Dat is de combinatie van een bakje koffie (die goede oude tijd) en Facetime (nieuwe technieken en mogelijkheden). Terwijl ik het verzorgingstehuis uitloop en de zorg overlaat aan de mensen die daarvoor geleerd hebben, ben ik blij dat ik er kan zijn voor mijn oma. Zowel op de oude manier als op de nieuwe manier.

Een goede adviseur weet wat het beste past bij zijn klanten en past zich hierop aan.
Wil je ook onderdeel uitmaken van oud en nieuw en iets toevoegen aan een combi team? Stuur gerust een berichtje. Of kom gewoon langs voor een lekker bakje koffie!

Ontdek onze vacatures