Achter de schermen: adviseren in crisistijd

Achter de schermen: adviseren in crisistijd

2020-04-07

3 min leestijd | Stories

Door: Alexander van Kleij, Directeur werkgeversservice

Sinds een paar weken maak ik deel uit van de coronadesk van acconâ– avm. Samen met collega's vanuit de fiscale, accountancy- en finance-hoek beantwoorden we vragen van onze klanten en voorzien we elkaar van de juiste informatie. Ik geef je een kijkje achter de schermen.

Zo ongeveer het eerste wat je leert tijdens deze periode is omgaan met Microsoft Teams en andere digitale middelen. Dat is even wennen, maar heeft ook voordelen. In plaats van kilometers af te leggen om (soms te lang) met elkaar aan tafel te zitten, bespreek je zaken nu to the point met specifieke collega’s die betrokken zijn bij het onderwerp. Een halfuurtje is soms voldoende.
Daarbij valt het me op dat er over het algemeen nog intensiever naar elkaar geluisterd wordt. En dat we mede daardoor tot betere resultaten komen. Een overeenkomst met de fysieke vergadervorm is de rol van de voorzitter: die is bij videovergaderen ook onmisbaar.

Geen vraag is te gek
Wat me opvalt bij het bemannen van de coronadesk, is dat collega’s enorme betrokkenheid hebben bij onze klanten. Er wordt in deze periode meer van ons gevraagd, maar geen vraag is te gek of te ingewikkeld. Altijd is er een collega die zegt: ‘Ik duik er wel in!’ Daar mogen we trots op zijn.

Coronadesk is waardevol
De ernst van de situatie waarin we nu zitten, zorgt ervoor dat we allemaal op onze tenen lopen. Vooral in de eerste week, toen de beperkende maatregelen net waren afgekondigd. En toen de ‘oude’ regeling voor werktijdverkorting nog gold.
De website van de RVO was toen overbelast, dus veel collega’s waren tot ’s avonds laat bezig voor aanvragen van klanten. Toen de volgende dag bleek dat de regeling was afgeschaft, dook iedereen direct op de nieuwe regeling: de Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW).

Belang van informatie delen
Helaas waren daarvoor de regels nog niet volledig uitgewerkt. Op die momenten is een coronadesk extra waardevol. Vanuit een centraal punt stelden we collega’s gerust: zodra de informatie beschikbaar is, delen we het.
Elkaar op de hoogte houden en informatie delen, dat is kenmerkend voor ons én extra belangrijk in deze situatie.

Innovatie en denkkracht
Al met al leven we in een spannende tijd. We maken ons zorgen om onze gezondheid, en / of die van een ander. Op een gegeven moment kennen we (bijna) allemaal wel een kennis, familielid of collega die besmet is met het coronavirus.

Een lichtpuntje is dat we meer dan ooit ons innovatievermogen en onze denkkracht benutten, zodat we het beste uit elkaar naar boven halen. Samen staan we sterk en helpen we onze klanten door deze crisis heen!

Ontdek onze vacatures