Mijn allereerste klant als Junior Belastingadviseur

Mijn allereerste klant als Junior Belastingadviseur

2020-04-14

4 min leestijd | Stories

Door: Eliza Schermer, Junior Belastingadviseur

Sinds maart vorig jaar ben ik Junior Belastingadviseur in het mkb-adviesteam in Groningen. Het leuke aan mijn werk: contact met klanten! De eerste keren was dat best wel spannend, maar onwijs leerzaam. Ik vertel je graag meer over de werkzaamheden voor mijn allereerste klant.

Voordat ik bij accon■avm in dienst kwam, schreef ik eerst mijn afstudeerscriptie bij accon■avm. Het thema: de Wet excessief lenen bij de eigen bv (rekening-courantmaatregel). De kennis die ik tijdens mijn scriptie heb opgedaan, pas ik nu regelmatig toe bij echte klanten. De fiscale positie van de directeur-grootaandeelhouder is iets wat ik heel interessant vind.

Mijn eerste klant
Extra leuk is dat mijn allereerste klant ook een dga was. Zijn situatie: hij had een bv enkele jaren geleden verkocht. Zijn overgebleven bv (holding) ontvangt huurpenningen van het pand dat aan de verkochte bv (werkmaatschappij) wordt verhuurd. Daarnaast heeft de bv nog een flinke rekening-courantvordering bij de dga openstaan.

Het eerste gesprek: spannend!
Voordat ik voor deze klant aan de slag ging, ging ik bij hem op gesprek. Ter voorbereiding gaf mijn leidinggevende enkele tips voor de gespreksvoering. Met mijn stapel jaarrekeningen, aangiften, besprekingsverslagen en notitieboek onder de arm voelde ik dat ik er hélemaal klaar voor was. Ik keek ernaar uit!

Hoewel mijn leidinggevende er ook bij was, vond ik het eerste gesprek toch wel spannend. De klant heeft jarenlang vertrouwd contact gehad met mijn leidinggevende, een doorgewinterde adviseur met een vlotte babbel. Ik kwam kersvers van de opleiding, ik voelde me ineens nog zó jong! Wat als ik ietsstoms zou zeggen? Hoe zou de klant over mij denken?

Het viel reuze mee
Uiteindelijk bleek dat ik helemaal niet nerveus had hoeven zijn, want het gesprek verliep goed. De klant is hartstikke aardig, we hadden een goede klik én ik kon zijn vragen goed beantwoorden. Mijn leidinggevende kondigde aan dat ik in het vervolg de adviesvragen van deze klant zou oppakken. Dat vond de klant helemaal goed!

Financieel plan opstellen
Daarna ging ik aan de slag met een financieel plan. De klant wilde namelijk inzicht krijgen in zijn financiële situatie en kijken of het mogelijk was om het bv-vermogen te investeren in privévastgoed. Een interessante opdracht! Ik heb deze situatie direct als aanknopingspunt gebruikt om de Wet excessief lenen aan te kaarten, mijn scriptieonderwerp.

Zo pakte ik het aan
Bij het opstellen van het financiële plan heb ik eerst een scenario uitgewerkt waarin ik uitging van de huidige situatie. Vervolgens heb ik andere scenario’s uitgewerkt. Scenario twee: er wordt vastgoed gekocht met het bv-vermogen. Scenario drie: er wordt vastgoed gekocht en de rekening-courantvordering wordt afgelost. Al deze informatie heb ik in een adviesbrief verwerkt en dit samen met mijn leidinggevende toegelicht bij de klant.

Vertrouwd in nieuwe rol
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ben ik de primaire contactpersoon voor deze klant geworden. Erg leuk, ik raakte zo steeds meer vertrouwd met de rol als accountmanager. Het is kenmerkend voor accon■avm dat je als junior snel ‘de boer op’ mag. Je krijgt uiteraard eerst begeleiding van je leidinggevende of een senior adviseur, maar je krijgt ook alle ruimte om zélf proactief te adviseren.

Tip voor jouw carrière
Ik ben blij met mijn nieuwe rol als accountmanager voor deze klant, waarin ik mijn persoonlijke interesses en kwaliteiten kwijt kan. Voor mij is dat erg belangrijk. Sta jij ook aan begin van je carrière? Dan wil ik je meegeven: maak je ambities en persoonlijke interesses kenbaar bij jouw leidinggevende. Zo krijg je sneller de kans om vraagstukken te behandelen die in ‘jouw straatje’passen. En dat maakt het werk van een belastingadviseur nog leuker!

Ontdek onze vacatures