Thuiswerken vanwege corona: dag 21

Thuiswerken vanwege corona: dag 21

2020-04-07

3 min leestijd | Stories

Door: Geert Veenstra, Manager Accountancy / Dokkum

Een paar weken terug deelde ik met jullie mijn ervaringen over de eerste dagen thuiswerken vanwege corona. Nu tel ik eens terug en realiseer ik me dat dit al dag 21 is dat we thuiswerken. 16 maart zijn we met z’n allen naar huis gegaan: beeldschermen onder de arm, klantgegevens mee en daar gingen we.

Nu, drie weken later, kan ik zeggen dat het thuiswerken me prima bevalt. Het biedt veel flexibiliteit in de dagindeling. En ik heb voor mijn gevoel nóg intensiever contact met mijn teamleden en collega-teamleiders dan op kantoor. Telefonisch en via Microsoft Teams. Er wordt echt naar elkaar omgekeken.

Vergaderen via Microsoft Teams en Facetime
Wat ik vooraf eigenlijk niet zo zag zitten was vergaderen via Microsoft Teams. Maar dit gaat boven verwachting goed (ook al was de eerste keer even wennen). Ik heb een aantal jaarrekeningen besproken met klanten via de telefoon en Facetime en ook dat ging prima. Tegelijk valt de reistijd weg. Deze tijd kan ik nu efficiënt besteden, ik werk bijvoorbeeld direct de gespreksverslagen uit.

Een pluim voor mijn team en samenstelcollega’s
En als ik dan zo terugkijk op de afgelopen weken, ben ik blij om te zien dat iedereen in mijn team zijn uiterste beste blijft doen. Ook na drie weken uitzoeken en aanpassen. Ook het samenstelteam doet het uitstekend. Als adviseurs kunnen wij niet zonder de hulp van onze samenstelcollega’s: samen brengen we onze klanten verder. De mouwen zijn opgestroopt, iedereen gaat ervoor. Dit maakt mij als een van de teamleiders enorm trots. Het gevoel overheerst dat we er samen voor gaan. Moeilijke tijden halen het beste in een ieder naar boven.

Enorm gemis: persoonlijk contact
Is dan alles maar prima en oké? Nee, zeker niet. Want ik mis mijn collega’s en het persoonlijk contact. De gezelligheid op de afdeling en tussendoor iets met elkaar kunnen bespreken door simpelweg bij elkaar langs te lopen. Ik mis ook de klantbezoeken: samen met de klant door de stal lopen en bespreken wat hij of zij belangrijk vindt in het bedrijf. Om te zien wanneer iemands ogen gaan glinsteren, of wat juist zwaar voelt. Non-verbale communicatie is er momenteel helaas niet bij.

Zorgen
Natuurlijk heb ik ook zorgen. Bijvoorbeeld over mijn collega’s. Die zich op hun beurt ook weer zorgen maken over wat deze tijd en dit virus met hen of hun naasten kan doen. Het maakt verdrietig om te zien wat het met mensen doet wanneer een dierbare ziek is. Er zijn ook collega’s die thuiswerken én tegelijk de kinderen verzorgen of lesgeven. Er wordt veel gevraagd van ons en niet iedereen zit in een even gemakkelijke situatie.

Daarom steek ik hierbij iedereen graag een hart onder de riem:

Ontdek onze vacatures