Thuiswerken vanwege corona: zo doen wij dat bij accon avm in Dokkum

Thuiswerken vanwege corona: zo doen wij dat bij accon avm in Dokkum

2020-03-23

4 min leestijd | Stories

Door: Geert Veenstra, Manager Accountancy / Dokkum

Maandag 16 maart was de eerste dag waarop we als accon■avm medewerkers in Friesland Noord echt te maken kregen met het coronavirus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nog steeds onwerkelijk vind. In het nieuws word je ermee overstelpt, maar in mijn nabije omgeving ken ik (gelukkig) nog geen zieke mensen. En nu werken we dus allemaal thuis.

Spoedoverleg
Maandagochtend vroeg hadden we als teamleiders (telefonisch) overleg van kantoor Dokkum om te bespreken hoe we hier als kantoor mee omgaan. Hierbij ging het om de vraag: hoe kunnen we een minimaal aantal collega’s op kantoor laten werken?

In eerste instantie was onze interpretatie van minimaal mensen op kantoor, dat de helft van de mensen thuis zou kunnen werken en de andere helft op kantoor. Totdat we bericht kregen dat de insteek was dat met minimaal bedoeld werd maximaal twee collega’s van de samenstelpraktijk, twee van de adviespraktijk en twee secretaresses. Dat was echt even omschakelen. Mijn eerste reactie was: dit kan niet waar zijn, zo kunnen we toch niet werken? Maar na een poosje denk je vooral praktisch: hoe gaan we dit regelen?

Onwerkelijkheid
Om iedereen te kunnen informeren over de maatregelen hebben we een spoed kantoorbijeenkomst voor alle collega’s gepland om 10.00 uur ’s ochtends. Toen we de vergaderzaal binnenkwamen bekroop mij opnieuw het gevoel van onwerkelijkheid. Wat gebeurt er toch allemaal, worden we met z’n allen niet gigantisch voor de gek gehouden? Maar ook: hoelang zal het duren voordat er iemand van ons besmet raakt? Hebben we collega’s die in een risicogroep zitten?

Bewonderenswaardig
Ik moet eerlijk zeggen dat ik en mijn collega-managers Marten en Griet voor de gezamenlijke bijeenkomst voorbereid waren op (begrijpelijke) bezwaren van medewerkers. Op de weerstand die we met deze maatregelen wellicht zouden oproepen. Maar niets bleek minder waar. Iedereen dacht constructief mee en stelde positief-kritische vragen. Dat vond ik bewonderenswaardig. Iedereen was zich enorm bewust van de ernst van de situatie. Het was (en is) alle hens aan dek, en dat gevoel voerde de boventoon.

Toen we later in kleinere groepen spraken, leefde dat gevoel net zo. Het viel me op hoe vlot er in oplossingen en mogelijkheden werd gedacht. En hoe de wensen van enkele collega’s om thuis te werken, vanwege kinderen of verbouwingen thuis, werden omgezet in een planning van wie wanneer op kantoor is. Erg bemoedigend.

Inpakken en naar huis
Direct daarna volgde het moment dat iedereen zijn spullen inpakte en naar huis ging. Om 12.00 uur waren al veel collega’s terug naar huis. Laptops en beeldschermen werden meegesjouwd. Dat was best een leuk gezicht, maar het voelde gelijk ook vreemd. Hoe snel kan een situatie veranderen!

Thuiswerken
En dan zit je thuis te werken. Ik had mijn thuiswerkplek altijd al goed voor elkaar, dus in die zin is thuiswerken voor mij al heel gewoon. Maar het idee dat ik niet meer zomaar een dag naar kantoor kan, geeft een vreemd gevoel. De gedachte dat al mijn collega’s ook thuis zitten te werken en daar hun draai in moeten vinden, vind ik ook vreemd.

En toch is het goed om te bedenken dat we zo met zijn allen het beste doen voor accon■avm. Zodat ons werk voor klanten niet op de tocht komt te staan. We hebben klanten waar het financieel spannender is, omdat ze werk doen dat nu helemaal wegvalt of omdat er onvoldoende financiële buffer is.

Wij zijn gelukkig een financieel sterke organisatie: we kunnen een stoot hebben. Maar die stoot moeten we met zijn allen zien te beperken. Daarnaast zijn er klanten die ook hun administratie op orde moeten houden, ondanks de spanningen en zicht op een onzekere tijd. Die inspanning moeten we blijven leveren. Thuis of op kantoor, corona of niet. Ik zet me daar de komende tijd meer dan graag voor in.

Werk jij ook thuis?
Mijn tip voor thuiswerken in deze vreemde tijden: pas goed op jezelf en je collega’s. Zoek elkaar eens vaker op. Bijvoorbeeld door een mailtje of appje te sturen, of door te bellen. Gewoon, om te vragen hoe het gaat. Anders zouden we dat doen door even van ons beeldscherm op te kijken op kantoor, nu moet het digitaal.

Werk ze (thuis)!

Ontdek onze vacatures