6 tips om (nog) efficiënter te werken

6 tips om (nog) efficiënter te werken

3 min leestijd | Tips

Een overstromende mailbox, een spoedklusje tussendoor, een klant met een prangende vraag, een collega die een helpende hand nodig heeft; als accountant heb je genoeg te doen. Wel zo handig dus om zo efficiënt mogelijk met je tijd om te kunnen gaan. Wij delen 6 tips die je helpen (nog) efficiënter te werken.

Tip 1: Maak lijstjes
Het menselijk brein kan vaak maar zeven dingen tegelijk onthouden, negen als je geluk hebt. Maak daarom lijstjes van al je actiepunten en to do's. Lijstjes zorgen ervoor dat je geen taken vergeet, het geeft overzicht en het maakt je hoofd leeg.

Tip 2: Maak elke dag een planning voor morgen
Eindig je werkdag met een planning voor de volgende dag. Zo ga je met een rustiger gevoel naar huis en begin je de volgende ochtend georganiseerd aan je nieuwe dag.
Belangrijk: zorg ervoor dat er minstens 1 taak op de planning staat die je die dag ook af kunt strepen. Op die manier blijf je gemotiveerd en krijg je het gevoel echt productief bezig te zijn.

Tip 3: Maak een realistische planning
Nu je toch aan het plannen bent: houd het realistisch. Niks frustrerender dan stelselmatig achterlopen qua planning. Trek genoeg tijd uit voor elke taak en houd ruimte vrij voor bijvoorbeeld spoedklussen. Daarnaast: first things first, focus op priotisering van je taken.

Tip 4: Big rocks first
Over die prioriteiten gesproken: start, als het even kan, de dag met taken waarmee je echt het verschil gaat maken. 's Ochtends heb je doorgaans de meeste energie en ben je productiever. En, mooi voordeel, het afronden van dit soort taken geeft je extra energie. Altijd handig aan het begin van de dag!
Taken of afspraken waar je minder hard voor hoeft na te denken of waar je veel met mensen voor moet overleggen kun je beter in de middag plannen.

Tip 5: E-mail all day
Veel mensen werken de hele dag door hun mailbox bij. Dit kan efficiënter! Kies twee momenten per dag waarin je je mail bijwerkt en wees kritisch; lang niet elke mail vergt onmiddellijke (re)actie.
Steek daarnaast niet teveel tijd in een hele cleane mappenstructuur. Het werkt vaak sneller om alles in 1 map te houden en de zoekfunctie te gebruiken om een mail terug te vinden.

Tip 6: Stop met multitasken, start met single-tasken
Focus op een taak tegelijk. Multitasken put de hersenen uit en verhoogt het gehalte van cortisol, waardoor je meer stress ervaart. De oplossing: single-tasken, bijvoorbeeld door in blokken te werken. Je wordt minder afgeleid waardoor je je beter kunt concentreren. Deze verhoogde concentratie zorgt ervoor dat je sneller, en waarschijnlijk ook beter, werkt.

Ervaar je stress op je werk? Lees dan deze blog en laat onze tips je helpen om stress de baas te blijven.