6 tips om (nog) efficiënter te werken

6 tips om (nog) efficiënter te werken

2018-12-19

3 min leestijd | Tips

Een overstromende mailbox, een spoedklusje tussendoor, een klant met een prangende vraag, een collega die een helpende hand nodig heeft; als accountant heb je genoeg te doen. Hoe ga je nu zo efficiënt mogelijk met je tijd om, vooral als je thuiswerkt? Wij delen 6 tips.

Tip 1: maak lijstjes
Ons brein kan vaak maar zeven dingen tegelijk onthouden, negen als je geluk hebt. Maak daarom lijstjes van al je actiepunten en to do's. Lijstjes zorgen ervoor dat je geen taken vergeet, het geeft overzicht en het maakt je hoofd leeg. Afvinken maar!

Tip 2: maak elke dag een planning voor morgen
Eindig je werkdag met een planning voor de volgende dag. Zo sluit je met een rustiger gevoel de dag af én begin je de volgende ochtend georganiseerd aan je nieuwe dag.
Belangrijk: zorg ervoor dat er minstens één taak op de planning staat die je die dag ook echt kunt afstrepen. Zo blijf je gemotiveerd en productief.

Tip 3: maak een realistische planning
Nu je toch aan het plannen bent: houd het realistisch. Er is niets frustrerender dan stelselmatig achterlopen op je planning. Plan dus genoeg tijd in voor elke taak en houd ruimte over voor bijvoorbeeld spoedklussen. Verder geldt: first things first, focus op priotisering van je taken.

Tip 4: vind een ritme dat bij je past
Vergeet alle richtlijnen en adviezen voor een strak dagritme. Kun jij vooral in de ochtend goed focussen op administratief werk? Of wil je juist je dag beginnen met adviestaken en creatieve oplossingen bedenken? Ontdek een ritme dat bij je past en richt je planning hierop in. Zo verdeel je je energie beter én houd je je werk leuk.

Tip 5: word geen slaaf van je inbox
Veel mensen werken de hele dag door hun mailbox bij. Dat kan efficiënter! Kies twee momenten per dag waarin je je mail bijwerkt en wees kritisch: welke e-mail kan ik ook morgen beantwoorden?
Steek daarnaast niet teveel tijd in een hele schone mappenstructuur. Soms werkt het sneller om alles in één map te houden en de zoekfunctie te gebruiken om een e-mail terug te vinden.

Tip 6: stop met multitasken, start met singletasken
Focus op een taak tegelijk. Multitasken put je hersenen uit en verhoogt het cortisolgehalte, waardoor je meer stress ervaart. De oplossing: singletasken, bijvoorbeeld door je taken in blokken te verdelen. Zo blijf je langer geconcentreerd. En meer concentratie zorgt ervoor dat je sneller en nauwkeuriger kan werken.

Over stress gesproken: ervaar je soms (te) veel stress op je werk? Lees dan deze blog en ontdek hoe jij stress de baas blijft.

Ontdek onze vacatures