10 sollicitatietips waar je wat aan hebt!

10 sollicitatietips waar je wat aan hebt!

4 min leestijd | Tips

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Onze recruiters hebben deze 10 handige tips voor je op een rijtje gezet. Heb je vragen of heb je nog een extra tip? Wij horen ze graag, neem contact op met een van onze recruiters. Succes met solliciteren!

1. Maak het concreet
Het start allemaal met een concreet plan. Bepaal voor jezelf zo concreet mogelijk welke baan je ambieert. Wanneer je moeite hebt met keuzes maken, kijk dan eerst rond welke vacatures je interessant vindt. Noteer alle functieomschrijvingen, verantwoordelijkheden en bedrijfskenmerken van deze vacatures. Zie je bepaalde kenmerken regelmatig terugkomen? Benoem deze kenmerken dan als doelomschrijving in je cv.

2. Solliciteer gericht
Het heeft geen zin om bij een bedrijf op meerdere vacatures tegelijk te solliciteren. Stuur in plaats daarvan een sollicitatie waarin je duidelijk aangeeft wat je zoekt in een baan. Heb je nog vragen over de openstaande vacatures? Bel het bedrijf en stel je vraag. Zo heb je gelijk een eerste contactmoment met het bedrijf. Dit contactmoment kan ervoor zorgen dat jouw sollicitatie straks extra opvalt tussen de andere sollicitaties.

3. Opvallen met een overzichtelijk CV
Maak van je cv geen hele jaarrekening, maar zorg voor een concreet en overzichtelijk cv met een gestructureerde opbouw. Order je opleidingen, cursussen en werkzaamheden in chronologische volgorde en gebruik voldoende witruimte. Gebruik daarnaast een lettertype, zo houd je je cv overzichtelijk en prettig leesbaar voor de recruiter.

4. Voorbereiding voor ‘het gesprek’
Ben je uitgenodigd voor een gesprek? Een goede voorbereiding is belangrijk! Denk goed na over je motivatie voor deze functie en dit bedrijf, bijvoorbeeld aan de hand van jouw ambities, normen en waarden. Zorg er ook voor dat je weet wat de belangrijkste competenties zijn die voor de functie gevraagd worden. Bereid je goed voor zodat je per competentie een voorbeeld kunt geven, zo overtuig je je gesprekspartner ervan dat jij over deze competentie beschikt. Bedenk ook wat je sterke punten zijn en welke punten je nog wil ontwikkelen.

5. Salarisindicatie
Tijdens het gesprek kan om een salarisindicatie gevraagd worden. Vind je het lastig een passend salaris te bedenken? Doe dan van onderzoek via verschillende websites of vraag je omgeving om advies.

6. Elevator pitch
Bereid een elevator pitch voor. Oftewel, kun jij in een minuut uitleggen waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor deze baan?

7. Punctualiteit en verzorging
Het is erg belangrijk om op tijd te komen; liever 5 minuten te vroeg dan 5 minuten te laat. Zorg er ook voor dat je voor het eerste gesprek altijd netjes gekleed bent. De eerste indruk is immers erg belangrijk en een goede eerste indruk maak je net iets makkelijker in een nette outfit dan een gerafelde jeans. Probeer ook om niet vlak voor het gesprek te roken.

8. Let op je houding
Geef bij binnenkomst een goede handdruk en maak meteen contact met je gesprekspartner door hem of haar aan te kijken. Probeer tijdens het gesprek rechtop te zitten, schouders naar achter, met je armen voor je op tafel (niet over elkaar heen). Dit geeft een open, zelfverzekerde en vriendelijke houding.

9. Zenuwachtig het gesprek in?
Als je merkt dat je zenuwachtig bent of niet direct antwoord weet op een vraag, benoem dit dan tijdens het gesprek en vraag of je er later op terug mag komen. Ga niet praten om maar wat te zeggen. Vraag na het gesprek over het vervolg van de procedure. Ben je zelf enthousiast over het gesprek? Laat dit dan ook zeker merken.

10. Belangrijkste tip!
Wees jezelf!