Trek de aandacht met een goed LinkedIn profiel!

Trek de aandacht met een goed LinkedIn profiel!

8 min leestijd | Tips

Er is al veel gezegd en geschreven over het optimale gebruik van LinkedIn. En ondanks dat de populariteit van dit zakelijke platform nog steeds toeneemt, zie ik in mijn werk als corporate recruiter nog steeds veel profielen van mensen voorbij komen, die wel wat hulp kunnen gebruiken!

LinkedIn is het zakelijke platform dat door bijna iedere professional in welke branche dan ook wordt gebruikt. De één is er actiever mee dan de ander, toch groeit het aantal leden op LinkedIn dagelijks. Recruiters gebruiken het platform om nieuwe collega's te werven, anderen gebruiken het om vakinhoudelijk nieuws te delen of om met andere professionals te discussiëren over vakinhoudelijke onderwerpen. Kortom, LinkedIn biedt je veel mogelijkheden. Het is dus extra belangrijk dat je goed in beeld komt bij de doelgroep waar jij door gezien wilt worden.

Waar je LinkedIn ook voor gebruikt, met je profiel kun jij de aandacht trekken in de arbeidsmarkt! Door het volgen van onderstaande tips bouw jij aan je eigen sterke 'personal brand' en vergroot je de kans op succes door je onderscheidendheid te tonen.

1. Een eerste indruk maak je maar 1 keer!
Een eerste indruk wordt al binnen enkele seconden gevormd. Daarom is de profielfoto een belangrijk onderdeel van je profiel. Hiervoor is het belangrijk dat je een foto kiest waar je zelfverzekerd en ontspannen op staat. Daarnaast is het belangrijk dat je kiest voor een foto met een neutrale achtergrond, een professionele look en waar je in de camera kijkt!

2. Sla de spijker op zijn kop(regel)
Ook de kopregel is een erg belangrijk onderdeel van je profiel. De kopregel is, samen met je profielfoto, zichtbaar bij elke activiteit die je uitvoert op LinkedIn. Of je nu het profiel van iemand anders bekijkt of een reactie plaatst onder een bijdrage. Het is hierbij belangrijk dat je kiest voor een zin of steekwoorden die op jou van toepassing zijn. Denk erom dat je in gedachten houdt door welke doelgroep jij gevonden of gezien wilt worden. Door het kiezen van juiste woorden val je sneller op. Zet er bijvoorbeeld in dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan om sneller door recruiters gevonden te worden.

3. Zorg voor een samenvatting
De samenvatting is een onderdeel waar door veel mensen nog geen gebruik van wordt gemaakt. Niet erg handig als je het mij vraagt! In je samenvatting kun jij nou net iets over jezelf vertellen en inzicht geven in de persoon achter het profiel. Vertel in je samenvatting wie je bent, waar je van houdt, wat je drijft en wat mensen van je kunnen verwachten. Door middel van je persoonlijkheid onderscheid jij jezelf ten opzichte van mensen met ongeveer dezelfde achtergrond qua opleidingen en werkervaring. Vertel hier dan ook over!

Maak in je samenvatting gebruik van steekwoorden en beschrijf hierin je kwaliteiten. Op deze manier wordt je makkelijker gevonden door de juiste doelgroep. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik gevonden kan worden door professionals die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging binnen de accountancy. Daarbij kom ik graag in contact met mensen die op zijn naar iemand met kennis van de arbeidsmarkt, human resources en werving en selectie. Daarom heb ik al deze steekwoorden opgenomen in mijn samenvatting.

TIP: Doorloop de fases van de Elevator Pitch om een goede samenvatting te schrijven.

4. Vertel concreet welke werkervaring jij hebt opgedaan
Je profiel geeft een mooie, overzichtelijke weergave van je eerdere werkgevers, functies en werkzaamheden. Vul deze dan ook zo volledig mogelijk in. Ik zie dagelijks veel profielen voorbij komen van mensen die alleen hun werkgever en functie benoemen. Deze informatie zegt echter helemaal niets!

Om je te onderscheiden ten opzichte van andere professionals is het belangrijk dat jij laat zien welke concrete ervaring je hebt opgedaan. Twee kandidaten kunnen bijvoorbeeld beide de functie van receptioniste bekleden, maar de ene receptioniste kan een veel uitgebreider takenpakket hebben dan de andere, terwijl de basis van de functie hetzelfde is. Beschrijf daarom zo uitgebreid mogelijk wat je hebt gedaan om een goed beeld te geven van je kunnen. Dit geeft een vollediger beeld van wie jij bent als professional.

Verder is het raadzaam om meer dan één functie aan je profiel toe te voegen. Er is geen maximum, maar zorg ervoor dat je kritisch naar jezelf bent en alleen de relevante werkervaring toevoegt. Houd bij het invullen van je profiel rekening met de doelgroep waar jij gevonden door wilt worden.

5. Welke opleidingen/cursussen heb jij gevolgd?
Voor je opleidingen geldt hetzelfde als voor je werkervaring. Vul alles zo volledig mogelijk in en wees hierin kritisch naar jezelf! Laat anderen zien welke vakken, cursussen en dergelijke jij hebt gevolgd. Zo laat je zien dat je jezelf blijft ontwikkelen.

6. Vraag anderen om een aanbeveling te schrijven
Door middel van aanbevelingen krijgen de personen in je netwerk inzicht in jou manier van werken en hoe anderen tegen je functioneren aan kijken. Ook hiermee kun jij jezelf onderscheiden. Er zijn vast en zeker een aantal connecties in je netwerk waar je mee hebt samengewerkt en die een aanbeveling over je willen schrijven. Op deze manier word je profiel steeds vollediger en dat betekent weer dat je hoger in de zoekopdrachten zult verschijnen.

7. Zorg voor een persoonlijke URL
Na het aanmaken van je profiel wordt er automatisch een URL gegenereerd. Deze bevat standaard allemaal cijfers. Door de link te wijzigen naar een persoonlijke URL kun je er voor zorgen dat je makkelijker worden gevonden op LinkedIn, maar je komt bijvoorbeeld ook via Google beter naar voren bij zoekresultaten. Hoe pas je de link aan? Zoek bovenin de rechterkolom van je profiel naar ‘Openbare profiel en URL bewerken’.

8. Vul je vaardigheden en skills in!
Ook door je vaardigheden en skills onderscheid jij jezelf van andere professionals in de markt. Vul deze dan ook zo volledig mogelijk in! Vraag je connecties om deze te onderschrijven, zodat ook anderen kunnen zien dat jij over deze vaardigheid beschikt.Voeg tevens je prestaties, diploma's, portfolio of andere resultaten toe. Hierdoor geef je inzicht in je kunnen en vegroot je jouw toegevoegde waarde!

TIP: je kunt bij jouw prestaties, werkervaring en opleidingen ook naar externe documenten, foto’s, websites, video’s en presentaties linken.

9. Een nieuwe baan vinden via LinkedIn
Door de bedrijfspagina van je favoriete bedrijven te volgen blijf je volledig op de hoogte van het laatste nieuws en updates waar het bedrijf zich mee bezig houdt. Mocht je graag bij dit bedrijf willen werken, maar hebben ze op dit moment geen vacature open staan? Dan zullen ze deze ook posten op de eigen pagina zodra ze weer op zoek zijn naar personeel. Door de bedrijfspagina te volgen, blijf je op de hoogte van de vacatures en weet je meteen wanneer jij je slag kunt slaan.

P.S. Wil je zelf gevonden worden door recruiters? Dan kun je hen laten weten dat je beschikbaar bent door je carrière-interesses aan te zetten. LinkedIn heeft er voor gezorgd dat personen uit je huidige bedrijf dit niet te zien krijgen.

9. Samen sta je sterk!
Om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche of om te discussiëren met professionals uit jouw vakgebied, kun je lid worden van groepen. Ook je klanten bevinden zich in dit soort groepen. Op deze manier kun je in contact komen met prospects of mensen die jou aan je volgende opdracht kunnen helpen.

Er zijn tal van groepen die je door gerichte zoekopdrachten kunt vinden. De grootte van de groepen varieert van enkele tientallen tot duizenden leden. Je kunt hieraan deelnemen door discussies te starten of door je expertise en onderscheidend vermogen te laten zien. Staat er een groep niet tussen? Begin dan je eigen groep!

10. Bouw een sterk netwerk!
LinkedIn gaat pas voor je werken op het moment dat je minimaal 200 connecties aan je persoonlijke netwerk hebt toegevoegd. Bovenin je scherm onder de knop 'mijn netwerk' krijg je de netwerk statistieken van jouw profiel te zien. Tevens krijg je een overzicht te zien van je bestaande contacten, tweede- en derdegraagdsnetwerk.

De kracht van LinkedIn zit hem in het tweedegraadsnetwerk, omdat je slechts één stap van hen bent verwijderd. Wil je graag in contact komen met een prospect in je tweedegraadsnetwerk? Vraag dan een gedeelde connectie om jullie met elkaar in contact te brengen. Zo vergroot je de kans op succes!